Opracowanie innowacyjnych hybrydowych warstw powierzchniowych złożonych z powłok antyzużyciowych...
Program: |
Techmatstrateg |
Tytuł: |
Opracowanie innowacyjnych hybrydowych warstw powierzchniowych złożonych z powłok antyzużyciowych dedykowanych uzębieniom przekładni zębatych do zespołów napędowych przenośników pracujących w trudnych warunkach eksploatacyjnych NanoHybryd |
Okres realizacji: |
01.07.2021 – 30.06.2024 |
Wykonawcy: |
Konsorcjum naukowo - przemysłowe:
|
Koordynator projektu w IS: |
Dr inż. Marek Węglowski |
Cel projektu: |
Zasadniczym celem projektu jest opracowanie powłok antyzużyciowych na podłożu o zwiększonej odporności na pękanie, dostosowanych do specyfiki pracy uzębień przekładni zębatych do zespołów napędowych przenośników, o unikatowych cechach predestynujących je do pracy w trudnych warunkach eksploatacyjnych charakteryzujących się obecnością zanieczyszczeń stałych w oleju smarnym. Reprezentatywnym rezultatem projektu będzie prototyp przekładni zębatej charakteryzującej się podwyższoną odpornością na zużycie i zmniejszonymi oporami dzięki dedykowanej powłoce antyzużyciowej. Cechami świadczącymi o innowacyjności na skalę międzynarodową będzie znacząco wyższa, od stosowanych obecnie rozwiązań, odporność na zużycie ścierne i adhezyjne (zatarcie) kół zębatych oraz obniżone opory tarcia. Dla osiągnięcia powyższego celu zostanie opracowana nowa metoda wytwarzania uzębień kół zębatych łącząca nowoczesne sposoby utwardzania powierzchni i wytwarzania powłok o unikalnych cechach antyzużyciowych. Wyróżnikiem nowego sposobu produkcji kół zębatych będzie wytworzenie w całym ich przekroju struktury wielofazowej, charakteryzującej się wyższą wytrzymałością na złamanie w porównaniu ze stalami do ulepszania cieplnego poddanymi hartowaniu powierzchniowemu. Koniecznymi zadaniami związanymi z realizacją głównych założeń projektu będą: opracowanie podstaw nowej objętościowej obróbki cieplnej kół zębatych, opracowanie sposobu nanoszenia powłok antyzużyciowych dostosowanego do uzyskanej struktury oraz wytworzenie i przetestowanie innowacyjnych przekładni w warunkach operacyjnych, zbliżonych do rzeczywistej eksploatacji. Opracowany rezultat projektu, tj. innowacyjne przekładnie zębate z powłokami antyzużyciowymi na podłożu z nowoczesnej stali, będą absolutnie nowatorskie w skali świata i będą stanowiły innowację przełomową. |